גידול זקן - איך לגדל זקן עבה ובריא? | המגזין לאוהבי טיפוח הזקן
top of page
לוגו של פרורסו

גידול זקן - איך לגדל זקן עבה ובריא?

גידול זקן עבה ובריא יכול להיות אתגר לא פשוט וכמעט בלתי אפשרי לרוב הגברים ויש לכך סיבות בלתי מבוטלות. אחת הבעיות שרוב הגברים מתמודדים איתה, היא שברגע שהזקן מגיע לאורך מסוים הוא מתחיל לגרד ולעקצץ עד כדי כך, שרבים פשוט מקצצים את הזקן טרם עת.

תשלבו את זה עם דיאטה לא משהו (בלשון המעטה) וטיפול לקוי בעור הפנים ותקבלו תוצאה של זקן מוזנח חלש ודליל.


לרוב, גידול זקן בריא ומלא מזוהה עם גבריות, כח, מנהיגות וחכמה. ככל שהזקן צפוף ועבה יותר, כך הוא משדר יותר כבוד. לא סתם נולד הביטוי שאנו נתקלים בו לאחרונה מדי יום - ''זקן של כבוד''. דוגמא מצויינת ל"זקן של כבוד" הוא הזקן המפורסם של הרצל.



לפני שנמנה את כל הסיבות מדוע יש זקנים שגדלים צפוף יותר בהשוואה לאחרים חשוב שנבין מהן התכונות שמאפיינות זקן חזק:


1. עובי - בהשוואה למקומות אחרים בגוף, העובי כאן כן משחק תפקיד.


2. צפיפות - מדובר במספר השערות שיש לך על הפנים. ככל שהזיפים צפופים יותר כך הזקן יראה צפוף מלא ומרשים.


3. חיות - בדיוק כמו בפרסומות של וולה משנות ה-90 - שיער זקן מלא חיים. זה משהו שתוכל להשיג על ידי טיפול נכון ומחויבות לטיפול בזקן לאורך זמן. טעות נפוצה שרוב הגברים עושים שפוגעת בזקן, היא שטיפת הזקן עם שמפו רגיל לשיער המכיל מרכיבים כימיים שלא מתאימים לעור הפנים ומייבשים את השומן הטבעי שהזקן צריך בשביל לגדול בצורה בריאה.


4. אורך - גם כאן. האורך לפעמים כן קובע. רוב הגברים נאבקים בשלב הזה. ברגע שהם מתחילים להאריך את הזקן הם לוקחים את המספריים וישר וקוצצים!


בשלבים הראשונים של גידול הזקן הוא לא תמיד נראה טוב כי לא כולנו ניחנו בידיים של ברבר מקצועי ולא כולנו יודעים לשרטט מסגרת נכונה לזקן בבית מבלי לפגוע באורך הזקן. אם נצליח להתגבר על שלב ה''הארכה'' נגיע לזקן המיוחל מהר יותר.



מה הופך זקן לצפוף ועבה יותר?


גדילה צפופה של שיערות הזקן, זו אחת הבעיות המרכזיות שמטרידות את רוב הגברים שמגדלים זקן. אם יש מישהו להאשים בנושא - זה את הגנטיקה שלך. בסופו של יום הגנטיקה היא זו שאחראית לאופן גדילת השיער הכללית שלך (שיער ראש/גוף).


יש גברים שיש להם רמות טוסטסטרון גבוהות יותר מלגברים אחרים והם יכולים להאריך זקן מלא וצפוף יותר מאחרים. יש כאלה שלמרבה הצער בקושי מסוגלים לגדל זקן זיפים, אולם זה לא אומר שאין מה לעשות בכלל. ההפך הוא הנכון, יש הרבה מהלכים שתוכל לבצע על מנת להגיע לזקן המושלם ועל זה נדבר בהמשך.


חוץ מהגנטיקה יש פרמטרים נוספים שמשפיעים על צמיחת הזקן כמו הגיל והמצב הבריאותי. ככל שתתבגר כך זקנך יתמלא יותר. נערים וגברים צעירים 18-23 סובלים מ''קרחות בלב יער'' וסביר להניח שעם השנים הזקן יתמלא יותר גם באזורים הנידחים. מה שחשוב בגילאים אלו היא הסבלנות - עם הזמן הזקן ייתמלא ויראה טוב ובריא יותר.


אפקט האשליה


לפעמים זה מרגיש כאילו יש גברברים שמגדלים את זקן החלומות תוך 3 שבועות, בזמן שאתה נאבק כמו ילד בן 16 שמנסה לגדל זקן בפעם הראשונה. למעשה אותם גברים לא מגדלים זקן מהר יותר ממך. קצב הגדילה הוא זהה לרוב אצל מרבית האוכלוסיה.

הסיבות לאשליה הזאת נובעות מ- 3 סיבות עקריות:

  1. צבע הזקן - ככל שהזקן כהה יותר כך הוא נראה מלא ומרשים יותר.

  2. צפיפות הזקן - ככל שהזקן צפוף יותר כך הוא נראה מלא יותר ונותן תחשה שהוא גודל מהר יותר.

  3. עובי הזקן - יש גברים בעלי זקיקי שיער עבים יותר וזו הסיבה לכך שהזקן שלהם נראה מלא יותר.

בשנות העשרים המוקדמות הזקן מתפתח ומתחיל להגיע למלוא פוטנציאל. עד שנות ה-30 לחייך זקנך אמור להגיע להתפתחות המירבית שלו. למרות שאינך יכול להשפיע על הגנטיקה וקצב צמיחת הזקן אתה בהחלט יכול לעזור ולתת לו מראה שופע יותר וגם לגרום לו לגדול בצורה מלאה ובריאה יותר. הנה כמה טיפים שתוכל להטמיע שיסייעו לך לגדל זקן עבה יותר בפחות זמן משחשבת:



חוק ארבעת השבועות


החוק הזה אומר דבר אחד בסיסי בעקרון – יש להגיע למלוא פוטנציאל הזקן במשך הזמן הנ''ל כדי להגיע לזקן מלא. אולם במבחן המציאות, גברים רבים נוטים לסדר בעצמם את הזקן וכך פוגעים בפוטנציאל הגדילה של עצמם.


רוב הגברים חווים גרד בסביבות השבוע השני והשלישי לגידול הזקן שמוביל אותם לקיצוץ הזקן. הסיבה לגרד מורכבת משתי סבות עיקריות:


הראשונה, הרגלי טיפוח ירודים, העור לא מקבל את ההזנה והלחות שהוא אמור לקבל.


השניה היא הגירוי בעור שנוצר בעקבות צמיחת הזיפים החדשים. כאשר שיער חדש צומח, הוא גורם לגירוי קל, שככל הנראה יחלוף תוך מספר ימים/ שבועות אך הרבה גברים מגלים חוסר סבלנות ופשוט מקצצים. על דרכים להפסקת הגירוד המתלווה לגדילת הזקן תוכל לקרוא במאמר על הפסקת הגרד בזקן


גם אם אתה רואה במהלך הגידול ''חורים'' שנראה שלעולם לא יתמלאו אתה צריך ללמוד לגלות סבלנות. נקודת ארבע השבועות היא נקודת הציון בה מרבית הזקנים וה''קרחות הקטנות'' בהן יתחילו להתמלא ולהתאזן בצורה הרמונית. בתום ארבעת השבועות תוכל להעריך את המצב בו הזקן שלך נמצא.

 

השורה התחתונה היא, שגידול זקן בריא ועבה מצריכה מחויבות מלאה מצידך. אתה חייב להתגבר על שלב זקן ''הזיפים'' הקצר, אם אתה מקצץ ומסדר את זקנך בשלב מוקדם מדי אתה עלול לעצור את פוטנציאל הגדילה שלך ולא להגיע למטרה הנכספת.

 


צעדים בסיסיים שעלייך לעשות בשבועות הראשונים לגידול הזקן



1. שטוף את הפנים רק עם סבון או שמפו המיועד לשיער הפנים. למה? הגורם המרכזי ביותר שאחראי על צמיחתם הבריאה של הזיפים שלך הוא השומן הטבעי שהעור מייצר. עור הפנים מייצר פחות שומן טבעי מעור הקרקפת ושמפו רגיל לשיער המכיל כימיקליים שאינם טובים לעור הפנים, עלולים לפגוע בצמיחת הזקן ע"י הסרת השומן הטבעי וייבוש העור. בדוק שהשמפו איתו אתה שוטף את הזקן אינו מכיל כימיקלים מזיקים כמו SLS, פרבנים, סולפטים וצבעים מלאכותיים. השמפו לזקן של פרורסו הוא השמפו המושלם עבורך, הוא מכיל שמן קיק ושמן קוקוס שטובים לעור שלך ויתנו לו את מה שהוא צריך לצמיחה בריאה. הוא אינו מכיל את כל המרכיבים הלא טובים לזקן שלך שציינו למעלה.


2. אין לשטוף את הזקן באופן יומיומי. שטיפת הזקן מסירה את השומן הטבעי ואם אתה עושה את זה על בסיס יומי סביר להניח שזקנך יתחיל להתייבש ויהפוך לכזה עם קצוות מפוצלים. זכור שיש לחפף את הזקן עם שמפו ייעודי לזקן בין 3-4 פעמים בשבוע.


3. מרח שמן לזקן או באלם לזקן של פרורסו החל מהימים הראשונים של הגדילה במיוחד לאחר שטיפת הזקן. השמן והבאלם מכילים ויטמינים ותמציות שמנים כמו שמן אקליפטוס, אומגה 3 ואומגה 6 שיחזירו את הלחות לעור שלך ויפסיקו את הגירוד או הגירוי שמתלווה לגדילה. שימוש יומיומי בשמן יעזור לך לגדל זקן מלא ובריא יותר ונמשיך לדבר על יתרונותיו בהמשך. בנוסף השמן לזקן של פרורסו מכיל תמצית שמן מנטה טהור שהוכח מחקרית כבעל השפעה חיובית על זירוז קצב צמיחת השיער (הרחבנו על כך בהמשך)


הבחנת בקרחות יער בזקן? יש לזה גם צד חיובי, מחקרים הראו שגברים שסובלים מקרחות יער בגיל צעיר יהנו משיער ראש בריא ומלא בגיל מבוגר יותר!


ארבעת השבועות חלפו, מה עושים עכשיו?


אם שרדת את החודש הראשון המייגע מבלי להתגלח ברכותינו, אתה בכיוון הנכון! בחלוף ארבעת השבועות יש לך למעשה 2 אופציות עיקריות:


האופציה הראשונה היא לתת לשיער להמשיך ולגדול בטבעיות ולהגיע למלוא הפוטנציאל שלו.


האופציה השנייה היא להתחיל במלאכת העיצוב, השיוף וטיפוח הזקן. בהנחה ובחרת באופציה זו אנחנו ממליצים בחום לסור אל הברבר הקרוב לביתך ולתת לו לעשות את המלאכה. כשאתה עושה זאת לבדך אתה עלול לטעות בכיוון הגדילה של השיער ולגרום לחורים בזקן או להוריד במכוון את החלק התחתון של הזקן (זה שגדל לך מתחת לסנטר וממנו בעצם מגיעה כל הנראות של הזקן).


אם אתה כן מחליט לעשות זאת בעצמך תוודא שאתה נמצא בסביבה מוארת היטב שהרקע בה לבן, כך זקנך יבלוט טוב יותר ותוכל לראות איפה יש לקצץ. השתמש במספריים טובות ועשה טובה - אל תיגע בזקן בכלל אם אתה בעל ידיים שמאליות. יש מלאכות שכדאי להשאיר לבעלי מקצוע.



איך להצמיח במהירות זקן מלא ובריא? 10 טיפים לגידול זקן בריא ומלא


1. דאג לעורך


עור בריא הוא אחד מהיסודות לזקן בריא. זו הסיבה לכך שאתה זקוק למוצר טוב שיעניק לך לחות. ניקוי ושטיפת הפנים כדבר שבשגרה תעזור לזרימת דם טובה, הסרת תאים מתים או קשקשים מהעור ופתיחת הנקבוביות. השמפו לזקן של פרורסו המכיל שמן קיק ושמן קוקוס, ישמור על עור פניך בריא יותר ועם הזמן תוכל להבחין בגדילת זקן מוגברת שמובילה לזקן בריא ומלא יותר. זכור! בדוק שהשמפו שאתה קונה אינו מכיל רכיבים כימיים שפוגעים בגדילת הזקן וביצור ההורמונים הגבריים שנחוצים לצמיחת השיער.


2. השתמש בקביעות בשמן לזקן של פרורסו


כל מי שרציני לגבי גידול הזקן צריך לשקול ברצינות שימוש יומיומי בשמן לזקן. שמן טוב לזקן יעניק לזקנך ולעור פניך את הלחות הדרושה להם שים לב שהשמן שאתה קונה אינו מכיל סיליקונים שתפקידם במוצרי קוסמטיקה לרכך את השיער ולתת ברק ע"י יצירת שכבה שעוטפת את השיערה, דבר המכביד עליה ומזיק לה. השיערה אינה נושמת ועלולה להתייבש ולהישבר. הסיליקון הוא רכיב סינטטי ומשתמשים בו בהרבה שמנים לזקן מאחר והוא זול ופשוט לייצור. הדרך היחידה להסירו היא ע"י שמפו אשר מכיל סולפאטים. הוא מצטבר על השיערה ועל עור הפנים, מונע חדירה של לחות מבחוץ ולכן לאורך זמן מייבש את השיער. כדי לוודא שהשמן אינו מכיל סיליקונים בדוק שבמרכיבים שלו לא מצויינים אחד מאלו: Dimethicone, Dimethicone copolyol , Cyclomethicone או Cyclopentasiloxane , Amodimethicones.

בשמן טוב לזקן יש כל מה שהזקן שלך צריך. השתמש בשמן לזקן של פרורסו שאינו מכיל סיליקון ומכיל רכיבים טבעיים, הוא עשיר בויטמינים כמו אומגה 3, אומגה 6, שמן מקדמיה ושמן אבוקדו הידוע בסגולותיו כמקדם צמיחה בריאה. בנוסף מכיל תמצית שמן מנטה המוכח מחקרית כבעל השפעה חיובית על זירוז צמיחת השיער.

 

במחקר מדעי שנערך בשנת 2014 מצאו כי שימוש בשמן מנטה טהור גורם לזקיק השיערה להיכנס לשלב האנאגן מוקדם יותר – שלב הצמיחה הפעילה במחזור גדילת השיער ובכך מסייע לשיערות לצמוח מהר יותר והופך אותן להרבה יותר מלאות, בריאות וחזקות. לאחר שימוש יום יומי בשמן של פרורסו, תוכל לראות כי הזקן שלך יגדל בריא יותר, יהיה מלא ברק ורך למגע. השמן מצוין גם להפחתת הגירוד המתלווה לגדילת הזקן.

 

שימוש יומיומי בשמן לזקן חשוב עוד יותר במידה ואתה חשוף ביומיום למזג אוויר קיצוני (חום/ קור) או לכימיקלים. כמה טיפות של שמן לזקן יסייעו לשמור על רמת שומניות תקינה בעור פניך.



3. תתחיל להתאמן!


זה אולי הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות בשביל לקבל זקן בריא ומלא יותר. למרות שכל סוגי הפעילות הגופנים ידועים כמעודדי צמיחת זקן יש פעילויות שטובות יותר מהאחרות.


פעילות אירובית כגון הליכה מהירה, ריצה, רכיבה, ריקוד מוכחות כמאיצות גדילה. כמו כן, הרמת משקל חופשי כגון תרגילי דד ליפט, סקוואט, דחיקת כתפיים בעמידה וכו יגרמו לעידוד יצור ההורומון הגברי - הטסטוסטרון. הסיבה לכך היא שהן מגבירות את האופן בו גופך מייצר טסטוסטרון – הורמון הגבריות שמגביר צמיחת זקיקי שיער. האימון גם מגביר את זרימת הדם דבר המסייע לזרימת דם טובה וליצור החומרים המזינים להם השיער זקוק כדי לצמוח בריא ומלא יותר.



 

ככל שתגביר את הפעילות הגופנית כך לא רק תגביר את רמות הטסטוסטרון אלא גם תגביר את רמות ה-DHT בגופך (dihydrotestosterone). זהו תוצר של הטסטוסטרון שגם קריטי לגידול הזקן. ה-DHT מקדם גדילה לינארית של שיער שמובילה לזקן עבה וגלי יותר.

 


4. תתעלם מהמיתוס העתיק הטוען כי גילוח יומיומי תורם להגברת קצב ועובי השיער


מפעם לפעם אנו נתקלים בשאלה עתיקת היומין: האם גילוח יומיומי של הזקן יתרום להגברת קצב הצמיחה ועובי השיערה? אין שום אמת בהשערה השגויה הזאת. פעולת הגילוח מקצצת את זקנך ומסירה שכבת עור מפניך.


אם התגלחת גילוח קרוב תוכל להבחין אחרי יממה בזיפים שחורים ועבים וזוהי אשליה כי הזיפים מתחזקים. הזיפים שקרובים לשורש השיערה הם העבים והכהים ביותר וככול שהשיערה תגדל יותר כך היא תהיה עבה בבסיס ודקה יותר בקצה. ככל שזקנך יצמח לאורך כך כבר לא תשים לב להבדל הנ''ל.


5. סדר את הזקן אצל ברבר מומחה


אחרי שלב ארבע השבועות כדאי ללכת לספר המתמחה בזקנים. לא כל ספר או מעצב שיער הוא גם ברבר המתמחה בזקנים. כדאי ללכת לאחד שמטפל ומקצץ זקנים על בסיס קבוע על מנת למנוע ייקרו פאדיחות מיותרות. ברבר טוב ידע לשמור על קו הצוואר שהוא הבסיס לכל זקן מדושן. כפי שציינו, הצמיחה מגיעה מלמטה- החלק שמתחת לסנטר. לאלו שדוגלים בשיטת עשה זאת בעצמך נזכיר: יש לקצץ על רקע לבן, כך רואים את הקונטרסט בין הזקן לקרע הבהיר שבחדר. מספרים או מכונה טובה. מראה גדולה בחלל מואר.


טיפ נוסף: אם אתה קוצץ בעצמך, לעולם אל תעשה זאת כשאתה אתה יוצא מהמקלחת. כשהזקן רטוב המשקל של השיערה יורד מטה ויש נטייה לקצוץ יותר ממה שצריך. אח''כ כשהזקן שלך יתייבש תראה שקיצצת לעצמך את הצורה.


6. הפחת את הלחץ בחייך


כשאתה נמצא במצבים לחוצים בחיי היומיום הגוף מייצר הורמון בשם קורטיזול כדי להתמודד עם המצב, אולם לקורטיזול יש השפעה שלילית ביצור הטסטוסטרון. הלחץ יכול להגביל את כלי הדם מלייצר את החומרים הנחוצים לגדילת השיער.


הלחץ מתאפיין בד''כ ללחץ לתקופה קצרה ו/או ארוכה. כולנו שרויים במצבי לחץ במהלך חיינו. כאשר אתה מנסה לגדל זקן ואתה נמצא במצב לחץ, אתה כנראה גם סובל מנדודי שינה המשפיעים על איכות השינה וגם על איכות גדילת השיער.


מדיטציה היא דרך מעולה להתמודד עם לחץ. כאשר תתנסה בטכניקה המדהימה הזאת תוכל לחוש איך במהרה זקנך הופך לבריא ומלא יותר.


7. שיפור המנוחה


חלק זה מתכתב עם הפסקה הקודמת. גופך זקוק למנוחה הגונה על מנת לייצר טסטוסטרון. שינה של 8 שעות יכולה בהחלט לסייע ליצור מחודש של ההורמון הנ''ל. אם אתה ישן מספיק, אתה רגוע מספיק, מפלס הלחץ יורד באופן טבעי, וזקנך יהיה הראשון להרוויח מכך.

לעומת זאת, שינה של 5 שעות שעות עלולה להוביל לירידה ביצור הטסטוסטרון ב15% שיכול לגרום להופעת קרחות היער.

אז עשה לנו טובה- ותישן על זה!


8. שיפור התזונה


דיאטה עשירה בוויטמינים היא דיאטה המבוססת על ריבוי אכילת ירקות ופירות. ירקות ופירות פשוט מפוצצים בוויטמינים ומינרלים שגופך זקוק להם על מנת להישאר בריא. בניית שיער בריא מתבסס בין השאר על הכנסת מספיק חלבון איכותי לגוף. לכן, ככל שתאכל מזונות בעלי חלבון וויטמינים ומינרלים, כך תסייע לזקנך לגדול בצורה בריאה יותר.


חלק מהמרכיבים שכדאי לך להכניס לתפריט הקבוע הם: ביצים, אגוזים וקייל. אלו יבטיחו הגברת יצור הטסטוסטרון ויעניקו לזקנך מראה מלא ובריא.


9. לקיחת תוספי תזונה


בנוסף לשיפור התזונה ודיאטה מאוזנת ניתן להיעזר בתוספים. חשוב לזכור כי נחושת, אבץ, מגנזיום, ברזל, ויטמין B, ויטמין D וויטמין E, כולם משחקים תפקיד חיוני בגידול זקן בריא ומלא. לצד כל אלו, מומחים ממליצים גם על לקיחת ביוטין על בסיס יומי לצמיחה טובה יותר של שיער. לינק למאמר שמדבר על זה. יש לזכור שכדאי להיוועץ עם רופא לגבי לקיחת התוספים כדי לא לחרוג מהרמות המומלצות בדם.


10. שתה מספיק


שתייה מספקת של מים תעזור לך להוציא את הרעלנים שבגופך. שתייה מרובה של מים שומרת על עור מתוח ולח, ועור בריא משמעו גם זקן בריא יותר. שתיית המים אולי נראית לך כנקודה טריוויאלית, אולם תתפלא לדעת עד כמה גברים לא מקפידים על כך.


קנה עכשיו את ערכת הטיפוח לזקן לכל שלבי הגדילה המכילה שמן לזקן, באלם לזקן ושמפו לזקן


המוצרים המופיעים במאמר:


ערכות לטיפוח זקן זיפים או זקן קצר:

הערכות מגיעות בשלושה ניחוחות: Wood & Spice (צהוב), Azur Lime (כחול), Cypress & Vetyver (ירוק)






ערכות לטיפוח זקן בינוני עד ארוך:

הערכות מגיעות בשלושה ניחוחות: Wood & Spice (צהוב), Azur Lime (כחול), Cypress & Vetyver (ירוק).





סיפור איטלקי יפהפה​

פרורסו נוסדה בשנת 1908 ע''י לודביקו מרשלי ומאז קובעת טרנדים בעולם הגילוח והטיפוח הגברי בכל העולם. מאז הקמת החברה ע''י המייסד עברה המסורת בחברה מאב לבנו. פרורסו התפתחה לאורך השנים יחד עם איטליה והיא אחת החברות המזוהות ביותר עם המסורת האיטלקית המגדירה איכות וניחוח אירופאי.

bottom of page